چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۹ ق.ظ
پنجمین وظیفه ما نسبت به آقا امام زمان(عج)
وظایف منتظران
🎁قسمت پنجم🎁
🍃انتظار فرج و🍃
🍃ظهورآن حضرت🍃
👈سخن در این باره در چند مبحث واقع می شود:
◀مبحث اول👈فضیلت انتظار و ثواب منتظر و انتظار پیامبران و امامان نسبت به این امر:
👈در این باره همین بس که🌹حضرت سید ساجدین(ع) در دعای عرفه بر منتظران درود فرستاده و برای آنان دعا کرده,بعد از دعا کردن برای مولایشان(امام زمان(ص)).🌹
🌺حضرت ابوالحسن الرضا(ع)فرمودند:چقدر خوب است صبر و انتظار فرج!آیا نشنیده ای که خداوند فرموده:☀و چشم به راه باشید که من با شما چشم به راهم(هود,آیه۹۳).☀
☀پس انتظار بکشید که من با شما از منتظرانم(انعام,آیه۷۱).☀بنابراین بر شما باد صبر,بدرستی که گشایش پس از ناامیدی می آید,البته آنان که پیش از شما بودند صبورتر از شما بودند.
◀مبحث دوم👈در وجوب انتظار حضرت قائم بر همه افراد:
🌺امام صادق(ع)میفرمایند:نزدیکترین حالت بندگان نزد خدای عزوجل و خشنودترین هنگام او از آنان,زمانی است که حجت خدا را نیابندو برای آنها آشکار نشود و از دیدگان انها پوشیده بماندکه جایگاهش را ندانند و در عین حال بدانند که حجت ها و بینات الهی باطل نشده,پس در آن هنگام هر صبح و شام منتظر باشند که شدید ترین خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعی هست که حجت خدا را از انان مخفی بدارد و بر انان اشکار نگردد,البته خداوند دانسته است که اولیای او در تردید واقع نمی شوند و اگر می دانست,که انها در شک می افتند یک چشم بر هم زدن حجت خود را از انان نهان نمی ساخت و این جز زیر سر اشرار مردم خواهد بود.🌺
◀مبحث سوم👈معنی انتظاری که در این اخبار به آن امر گردیده است:
🌺امام صادق(ع)میفرمایند:هر آن کس که خواسته باشد از یاران قائم(ع)شود,باید که منتظر باشد,و باید در عین حال انتظار به پرهیزکاری و خوی های پسندیده عمل نماید,و هرگاه بمیرد و قائم به پس از مردنش بپاخیزد,پاداش او همچون کسی خواهد بود که دوران حکومت او را درک کرده باشد....و بی تردید هرقدر که انتظار شدیدتر باشد,صاحب آن,مقام و ثواب بیشتری نزد خدا خواهد داشت.🌺
◀مبحث چهارم👈آیا در انتظار قصد قربت شرط هست یا نه؟
شرح این مطلب در بیان دو مقدمه بستگی دارد;
مقدمه اول:در بیان آنچه نیت در آن شرط است.
مقدمه دوم:در بیان منظور از قصد قربت که در عبادات شرط است,میگویم:منظور از آن آوردن مأمور به(چیزی که به آن امر شده)به قصد اطاعت خداوند و بکار بستن فرمان او میباشد,خواه انگیزه او از اطاعت این باشد که خداوند را شایسته اطاعت می داند,یا انگیزه اش محبت خداوند یا سپاسگزاری نسبت به او,یا تقرب جستن به سوی او,یا امید پاداش الهی و یا ترس از عقوبتش بوده باشد,که مراتب و درجات مختلفی است,هر یک برتر از دیگری و هر کسی بر روش خود عمل می کند(سوره اسراء,آیه۸۴).و دلایل شرط بودن نیت به گونه یاد شده نسبت به عبادات,در کتب فقه ذکر گردیده از اجماع و آیات,مانند فرموده خداوند:☀پس خداوند را با اخلاص کامل در دین پرستش کنید.(زمر,آیه۲).☀
⬅چند صورت از انتظار تصور می شود:
◀اول:منظور شخص منتظر اطاعت امر خداوند باشد.
◀دوم:مقصود اصلی او از انتظار اطاعت امر باشد و به پیوست آن پاداش را قصد نماید.
❤این دو قسم موجب نایل شدن به تمام پاداش ها و ثواب هایی است که در روایات وارد گردیده و شایسته است که مؤمن قسم اول را انتخاب کند.❤
◀سوم:اینکه انتظار به منظور رستگاری به ثوابها و مواهب اخروی یا دنیوی باشد و اطاعت امر خدا در نظرش نباشد.
◀چهارم:عکس قسم دوم یعنی مقصود اصلی اش از انتظار,پاداش باشد و به پیوست آن بخواهد امر خدا را اطاعت کند.
🚫ظاهر آن است که این دو قسم استحقاق ثواب هایی که در روایات وعده شده اند را ندارد,زیرا که استحقاق پاداش عبادت,به قصد اطاعت بستگی دارد و فرض این است که مأمور به را به قصد تعبد به جای نیاورد,پس انتظارش عبادت نیست.🚫
◀مبحث پنجم👈در بیان حکم ضد انتظار یعنی ناامیدی
⬅ناامیدی بر چند گونه تصور می شود:
◀گونه اول:یأس و ناامیدی از اصل ظهور حضرت قائم(ع)👈حرام است👈زیرا ظهور و قیام حضرت قائم(ع)از ضروریات مذهب امامیه است,بلکه احتمال می رود از ضروریات دین اسلام باشد.
◀گونه دوم:ناامیدی از ظهور حضرت قائم(ع)در مدت معینی,بر حسب پندارها و حدس ها,مثلأ گفته شود حضرت تا پنجاه سال دیگر ظهور نخواهند کرد و لازمه این پندار آن است که در آن منتظر نباشد حال آنکه بر طبق احادیث و روایات باید هر صبح و شام منتظر باشیم👈حرام است👈زیراکه ظاهر امر وجوب است و ترک واجب قطعأ حرام است.
◀گونه سوم:نامید بودن از نزدیکی زمان فرج و ظهور آن حضرت,یعنی اینکه احتمال تزدیک بودن آن را نفی نماید 👈حرام است.
🌹🌹ادامه دارد...🌹🌹
منبع👈مکیال المکارم
گردآورنده👈اشکان
🎁قسمت پنجم🎁
🍃انتظار فرج و🍃
🍃ظهورآن حضرت🍃
👈سخن در این باره در چند مبحث واقع می شود:
◀مبحث اول👈فضیلت انتظار و ثواب منتظر و انتظار پیامبران و امامان نسبت به این امر:
👈در این باره همین بس که🌹حضرت سید ساجدین(ع) در دعای عرفه بر منتظران درود فرستاده و برای آنان دعا کرده,بعد از دعا کردن برای مولایشان(امام زمان(ص)).🌹
🌺حضرت ابوالحسن الرضا(ع)فرمودند:چقدر خوب است صبر و انتظار فرج!آیا نشنیده ای که خداوند فرموده:☀و چشم به راه باشید که من با شما چشم به راهم(هود,آیه۹۳).☀
☀پس انتظار بکشید که من با شما از منتظرانم(انعام,آیه۷۱).☀بنابراین بر شما باد صبر,بدرستی که گشایش پس از ناامیدی می آید,البته آنان که پیش از شما بودند صبورتر از شما بودند.
◀مبحث دوم👈در وجوب انتظار حضرت قائم بر همه افراد:
🌺امام صادق(ع)میفرمایند:نزدیکترین حالت بندگان نزد خدای عزوجل و خشنودترین هنگام او از آنان,زمانی است که حجت خدا را نیابندو برای آنها آشکار نشود و از دیدگان انها پوشیده بماندکه جایگاهش را ندانند و در عین حال بدانند که حجت ها و بینات الهی باطل نشده,پس در آن هنگام هر صبح و شام منتظر باشند که شدید ترین خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعی هست که حجت خدا را از انان مخفی بدارد و بر انان اشکار نگردد,البته خداوند دانسته است که اولیای او در تردید واقع نمی شوند و اگر می دانست,که انها در شک می افتند یک چشم بر هم زدن حجت خود را از انان نهان نمی ساخت و این جز زیر سر اشرار مردم خواهد بود.🌺
◀مبحث سوم👈معنی انتظاری که در این اخبار به آن امر گردیده است:
🌺امام صادق(ع)میفرمایند:هر آن کس که خواسته باشد از یاران قائم(ع)شود,باید که منتظر باشد,و باید در عین حال انتظار به پرهیزکاری و خوی های پسندیده عمل نماید,و هرگاه بمیرد و قائم به پس از مردنش بپاخیزد,پاداش او همچون کسی خواهد بود که دوران حکومت او را درک کرده باشد....و بی تردید هرقدر که انتظار شدیدتر باشد,صاحب آن,مقام و ثواب بیشتری نزد خدا خواهد داشت.🌺
◀مبحث چهارم👈آیا در انتظار قصد قربت شرط هست یا نه؟
شرح این مطلب در بیان دو مقدمه بستگی دارد;
مقدمه اول:در بیان آنچه نیت در آن شرط است.
مقدمه دوم:در بیان منظور از قصد قربت که در عبادات شرط است,میگویم:منظور از آن آوردن مأمور به(چیزی که به آن امر شده)به قصد اطاعت خداوند و بکار بستن فرمان او میباشد,خواه انگیزه او از اطاعت این باشد که خداوند را شایسته اطاعت می داند,یا انگیزه اش محبت خداوند یا سپاسگزاری نسبت به او,یا تقرب جستن به سوی او,یا امید پاداش الهی و یا ترس از عقوبتش بوده باشد,که مراتب و درجات مختلفی است,هر یک برتر از دیگری و هر کسی بر روش خود عمل می کند(سوره اسراء,آیه۸۴).و دلایل شرط بودن نیت به گونه یاد شده نسبت به عبادات,در کتب فقه ذکر گردیده از اجماع و آیات,مانند فرموده خداوند:☀پس خداوند را با اخلاص کامل در دین پرستش کنید.(زمر,آیه۲).☀
⬅چند صورت از انتظار تصور می شود:
◀اول:منظور شخص منتظر اطاعت امر خداوند باشد.
◀دوم:مقصود اصلی او از انتظار اطاعت امر باشد و به پیوست آن پاداش را قصد نماید.
❤این دو قسم موجب نایل شدن به تمام پاداش ها و ثواب هایی است که در روایات وارد گردیده و شایسته است که مؤمن قسم اول را انتخاب کند.❤
◀سوم:اینکه انتظار به منظور رستگاری به ثوابها و مواهب اخروی یا دنیوی باشد و اطاعت امر خدا در نظرش نباشد.
◀چهارم:عکس قسم دوم یعنی مقصود اصلی اش از انتظار,پاداش باشد و به پیوست آن بخواهد امر خدا را اطاعت کند.
🚫ظاهر آن است که این دو قسم استحقاق ثواب هایی که در روایات وعده شده اند را ندارد,زیرا که استحقاق پاداش عبادت,به قصد اطاعت بستگی دارد و فرض این است که مأمور به را به قصد تعبد به جای نیاورد,پس انتظارش عبادت نیست.🚫
◀مبحث پنجم👈در بیان حکم ضد انتظار یعنی ناامیدی
⬅ناامیدی بر چند گونه تصور می شود:
◀گونه اول:یأس و ناامیدی از اصل ظهور حضرت قائم(ع)👈حرام است👈زیرا ظهور و قیام حضرت قائم(ع)از ضروریات مذهب امامیه است,بلکه احتمال می رود از ضروریات دین اسلام باشد.
◀گونه دوم:ناامیدی از ظهور حضرت قائم(ع)در مدت معینی,بر حسب پندارها و حدس ها,مثلأ گفته شود حضرت تا پنجاه سال دیگر ظهور نخواهند کرد و لازمه این پندار آن است که در آن منتظر نباشد حال آنکه بر طبق احادیث و روایات باید هر صبح و شام منتظر باشیم👈حرام است👈زیراکه ظاهر امر وجوب است و ترک واجب قطعأ حرام است.
◀گونه سوم:نامید بودن از نزدیکی زمان فرج و ظهور آن حضرت,یعنی اینکه احتمال تزدیک بودن آن را نفی نماید 👈حرام است.
🌹🌹ادامه دارد...🌹🌹
منبع👈مکیال المکارم
گردآورنده👈اشکان
۹۴/۰۷/۲۲